خبرگزاری آريا – هنگام افطار نوشيدني گرم بنوشيد


هنگام افطار نوشيدني گرم بنوشيد

خبرگزاري آريا- مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با بيان اين که مطالعات متعدد، نقش موثر روزه داري را در بهبود بيماري هاي مختلف نشان داده اند، خاطرنشان کرد: در اغلب بيماري هايي كه عادات غلط غذايي، چاقي و افزايش وزن در بروز آنها دخالت دارند، روزه داري مفيد است.
به گزارش خبرگزاري آريا دکتر زهرا عبداللهي گفت: مطالعات نشان داده است، روزه گرفتن براي مبتلايان به چربي خون بالا بسيار مفيد است و ميزان چربي هاي نامطلوب موجود در خون را تنظيم مي كند و موجب افزايش ميزان چربي هاي مفيد خون مي شود.
مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت بر مصرف سه وعده غذا در طول شبانه روز در ماه رمضان تاکيد کرد و گفت: روزه داران همانند اوقاتي كه روزه دار نيستند، در طول شبانه روز، سه وعده غذا مصرف کنند، كه اين وعده ها شامل افطار، شام و سحر است.
دکتر عبداللهي درخصوص رعايت اصول تغذيه سالم در ماه رمضان تصريح کرد: بسياري از افراد تصور مي کنند، هنگام سحر بايد غذاهاي پرچربي و پرکالري ميل کنند که در طول روز احساس گرسنگي نکنند، اما مصرف مواد غذايي پرچربي به خصوص در هواي گرم موجب تشنگي شديد و كم آبي بدن مي شود.
وي بر مصرف غذاي کم چرب و مواد غذايي پرفيبر مثل ميوه ها و سبزي ها در وعده سحري تاکيد کرد و گفت: مواد غذايي پرفيبر، آب زيادي در خود جذب مي کنند و بدن مي تواند آن را به آهستگي جذب کند و احساس تشنگي ديرتر عارض شود.
دکتر عبداللهي با بيان اينکه مصرف آب به مقدار زياد در وعده سحري و مخصوصاً بين غذا توصيه نمي شود، خاطرنشان کرد: مصرف آب زياد در وعده سحري، موجب رقيق شدن شيره معده و آنزيم هاي گوارشي شده و روند هضم غذا مختل مي شود، لذا مصرف بي رويه آن توصيه نمي شود؛ همچنين بايد توجه شود که مصرف مايعات مثل آب آشاميدني، آبميوه، شير کم چرب ، دوغ بدون نمک در فاصله پس از افطار تا هنگام خوابيدن کمک مي کند که تعادل آب و الکتروليت هاي بدن در هنگام روزه داري، حفط شود.

پرهيز از مصرف غذاهاي سرخ شده و پرچرب
مدير دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با تاکيد براينکه در ماه مبارك رمضان بهتر است از غذاهاي سرخ شده و پرچرب استفاده نشود، يادآور شد: مصرف غذاهاي سرخ شده و پرچرب، علاوه بر افزايش چربي هاي خون موجب سو هاضمه، ورم معده، اضافه وزن و چاقي مي شوند، همچنين مصرف زياد چاي به خصوص در وعده سحري توصيه نمي شود، زيرا چاي مدرر است و باعث از دست دادن آب بدن شما مي شود.
دکتر عبداللهي در ادامه بيان کرد: مصرف زياد مواد قندي و شيرين مثل كيك هاي خامه اي، شكلات، شيريني هاي خامه دار، زولبيا و باميه، باقلوا، حلواي خيلي شيرين و چرب، شله زرد شيرين و چرب در ايام ماه مبارك رمضان اضافه وزن و چاقي و خطر بالا رفتن قند خون را به دنبال دارد.
وي با بيان اين مطلب که آش رشته غليظ همراه با پياز داغ كه حاوي روغن زيادي است و به وفور در افطار مصرف مي شود، غذاي مناسبي براي افطار نيست، افزود: اين غذا موجب سوءهاضمه و اختلالات گوارشي ديگر مي شود و بهتر است به جاي آن از آش رشته رقيق و كم روغن در وعده افطار استفاده شود.
دکتر عبداللهي با اشاره به اين که در خردادماه طول شب كوتاهتر است، توصيه کرد: روزه داران بهتر است، اندکي پس از صرف افطار بسيار ساده و سبك (مثلاً ۳۰ دقيقه بعد) اقدام به صرف شام نمايند و تا پيش از خوابيدن ۲ ليوان چاي كم رنگ، يك ليوان شير كم چرب (كمتر از ۲٫۵ درصد چربي) و حداقل ۲ عدد ميوه نيز ميل كنند.
 
نخوردن سحري موجب چاقي مي شود
وي گفت: برخلاف تصور برخي افراد، روزه بدون سحري نه تنها موجب كاهش وزن نمي شود، بلكه به دليل افت شديد قند خون در طي روز موجب مي شود تا شخص روزه دار در زمان افطار تمايل بيشتري براي خوردن غذاهاي شيرين و چرب پيدا كند و همين موضوع در نهايت منجر به اضافه وزن و چاقي مي شود.
دکتر عبداللهي با بيان اينکه مصرف غذاهاي سبك و مختصر شامل گروه هاي غذايي شير و لبنيات (مانند شير و ماست و پنير) ميوه ها و سبزي ها و نان و غلات (مانند برنج و نان) مانند ترکيب نان و پنير و سبزي كه يكي از عادات خوب غذايي هموطنان در اين ايام است، بسيار توصيه مي شود، بر مصرف نوشيدني گرم تاکيد کرد و گفت: مصرف شير گرم، فرني و يا شير برنج در هنگام افطار مناسب است، همچنين استفاده از مواد غذايي آبکي مثل سوپ، آش، حليم بدون روغن و همچنين مايعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار مي شود.
دکتر عبداللهي تاکيد کرد: استفاده از سبزي ها و ميوه ها در هنگام افطار و همچنين در فاصله زماني بين افطار تا سحر به دليل اينكه منبع خوبي از فيبر هستند، براي دستگاه گوارش بسيار مفيد است و مانع بروز يبوست مي شود، علاوه براينها، توصيه مي شود در وعده سحري مقدار مناسبي سبزي هاي مختلف مصرف شود، سبزي ها با دارا بودن مواد مغذي مختلف و آب، علاوه بر تامين ويتامين ها و املاح مورد نياز بدن، از تشنگي فرد در طول روز جلوگيري مي كنند.
وي با بيان اين که مصرف مواد غذايي شيرين در وعده سحري توصيه نمي شود، گفت: مصرف مواد غذايي شيرين با تحريك انسولين موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتيجه كاهش قند خون مي شوند، به اين ترتيب مصرف مواد غذايي شيرين و حاوي قندهاي ساده در وعده سحري موجب مي شود شخص زودتر گرسنه شود، از آنجا كه ميوه ها نيز حاوي قندهاي ساده هستند توصيه مي شود، در وعده سحري كمتر مصرف شوند؛ انواع ميوه را كه حاوي ويتامين ها و املاح معدني است و بسيار مفيد براي سلامت بدن مي باشد، بهتر است در وعده افطار و يا در فاصله افطار تا سحر مصرف كرد.
دکتر عبداللهي در ادامه تاکيد کرد: توصيه مي شود براي تامين آب مورد نياز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدريج انواع ميوه، چاي كمرنگ و ساير مايعات به ويژه آب براي جبران كم آبي بدن نوشيده شود.
وي گفت: يكي از عادات غذايي نادرست روزه داران اين است كه به دليل تشنگي زياد افطار را با آب سرد و يا نوشيدنيهاي سرد شروع مي كنند که توصيه مي شود، افطار را با  نوشيدنيهاي گرم و يا ولرم مانند آب ولرم، چاي کمرنگ و شير گرم آغاز كنند و پس از آن روزه داران عزيز مي توانند از خرما يا كشمش استفاده كنند، زيرا اين دو سبب كنترل اشتها مي شود و از پر خوري به هنگام افطار ممانعت مي كند، علاوه بر آن مصرف خرما در ماه مبارك رمضان در تنظيم قند خون بسيار مفيد است؛ لذا توصيه مي شود كه در وعده افطار حتي المقدور ۳ تا ۵ عدد خرما مصرف شود و البته از مصرف بيش از حد خرما نيز مانند ساير شيريني ها پرهيز شود.
دکتر عبداللهي تصريح کرد: در وعده هاي سحر و افطار از پرخوري اجتناب کنيد، و تا حد امکان به جاي مصرف انواع شيريني ها مثل زولبيا و باميه كه فقط حاوي انرژي و فاقد مواد مغذي (ويتامين ها و مواد معدني) هستند، از مواد غذايي طبيعي شيرين مثل خرما، كشمش و انواع ميوه درحد متعادل  استفاده شود. افراط در مصرف انواع شيريني به هنگام افطار چاقي و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت.
 
از نوشيدن آب زياد هنگام افطار بپرهيزيد
وي گفت: مصرف آب زياد به هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذايي مي شود، بعد از صرف سحري نيز بسياري از روزه داران از بيم تشنگي فراوان آب مي نوشند كه عادت صحيح غذايي نيست.
وي همچنين افزود: روزه داران از نوشيدن بيش از اندازه چاي در وعده سحري اجتناب کنند، چرا که چاي باعث افزايش دفع ادرار و از دست رفتن نمك هاي معدني كه بدن شما در طول روز به آن احتياج دارد مي شود.
دکتر عبداللهي با اشاره به اينکه روزه داران بايد از مصرف تنقلات زياد در فاصله افطار تا سحر پرهيز كنند، گفت: اين قبيل مواد دير هضم هستند و سبب مي شوند كه به هنگام سحر به دليل پري معده ميل به غذا كاهش پيدا كند.
وي گفت: مصرف مواد غذايي سنگين، دير هضم، پر چرب و سرخ شده به هنگام افطار مناسب نيست، به طور كلي توصيه مي شود به جاي غذاهاي چرب و سرخ کرده از غذاهاي آب پز و بخارپز، كم چرب و كم نمك استفاده شود.
وي همچنين افزود: مصرف ميوه رنده شده، لبنيات مخصوصا شير كم چرب، استفاده از انواع سوپ ها و آش ها در افطار و سحر و نوشيدن چاي كمرنگ براي سالمندان روزه دار مفيد است و مي تواند تعادل آب و املاح را برقرار كند، همچنين مصرف يك ليوان شير در هنگام افطار و سحر و مصرف يك پياله ماست در موقع شام به كودكان و نوجوانان روزه دار توصيه مي شود.
دکتر عبداللهي در پايان در خصوص روزه دانش آموزان نيز يادآور شد: هرچند بخش عمده انرژي دانش آموزان در زمان روزه داري بايد از گروه غذايي نان و غلات تامين شود، اما مصرف مواد پروتئيني مانند انواع گوشت ها مخصوصا گوشت سفيد، تخم مرغ، شير و لبنيات براي آنها ضروري است.